diumenge, 21 de juny del 2026

21J · Dia Mundial de l'Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA)

💚 Avui fem la L

La L de lluita, de força, d'esperança i de suport

Un petit gest per donar visibilitat a una malaltia que afecta milers de persones i per recordar que darrere de cada diagnòstic hi ha històries de valentia, esforç i superació.

Junts, fem visible l'ELA

#22j #DiaMundialdelELA #Tortosa #TerresdelEbre


Cada 21 de juny se celebra el Dia Mundial Contra l'ELA, una data promoguda des del 1997 per la International Alliance of ALS/MND Associations. El seu objectiu és clar: donar visibilitat a l'Esclerosi Lateral Amiotròfica, fomentar la investigació, millorar l'atenció sociosanitària i donar suport a les persones afectades i les famílies. El solstici d'estiu es va escollir pel seu simbolisme: el dia més llarg de l'any representa la llum, l'esperança i la força dels qui conviuen amb aquesta malaltia a tot el món.

L'Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA) és la tercera malaltia neurodegenerativa més freqüent després de la demència i la malaltia de Parkinson que afecta només a Espanya més de 4.000 pacients. Cada any 900 persones són diagnosticades d'ELA a Espanya, les mateixes que moren al mateix període a causa d'aquesta patologia tan cruel. L?esperança de vida dels afectats ronda els 3 anys. Només un 20% dels pacients sobreviuen 5 anys. I només un 10% dels pacients arriben a viure 10 anys després del diagnòstic.

L'ELA és una malaltia neurodegenerativa i progressiva que afecta les motoneurones, les cèl·lules nervioses responsables de controlar els músculs voluntaris: els que fem servir per moure'ns, parlar, empassar o respirar. A mesura que aquestes neurones es fan malbé, els músculs es debiliten, s'atrofien i perden la seva funcionalitat, però la capacitat de sentir, pensar o veure roman intacta en la majoria dels casos.

Els primers indicis poden ser diferents en cada persona, però els més comuns inclouen: debilitat als braços, cames o músculs de la cara; dificultat per parlar amb claredat, empassar o respirar; rampes freqüents o rigidesa muscular; manca de coordinació i caigudes repetides.

Fins ara el tractament es basava a controlar les diferents complicacions derivades de la malaltia, mesures nutricionals i rehabilitació neuromotora sumat a l'únic fàrmac aprovat per a l'ELA amb resultats molt discrets. Actualment s'estan duent a terme investigacions que exploren noves estratègies, així com assajos clínics amb nous fàrmacs experimentals, com el Tofersen, que va ser aprovat al maig de 2025 per la Unió Europea i finançat a Espanya, sent el primer fàrmac que actua directament sobre una causa genètica de l'ELA (mutacions al gen SOD1) proteïna SOD1 mutada.

A Espanya a la darrera dècada s'han posat en marxa 24 assajos clínics diferents per a la recerca de nous tractaments de l'ELA.

21J · Dia de la Música


La #Música i l'#Arquitectura comparteixen un mateix llenguatge: el de l'harmonia, el ritme i l'emoció. Si una construeix espais amb pedra, llum i proporcions, l'altra els crea amb sons, silencis i melodies.

Avui #DiadelaMúsica celebrem l'art que ens inspira, ens uneix i dona forma als nostres records.

#21J #MusicDay #Tortosa #TerresdelEbre

L'origen d'aquesta celebració es remunta al 1976, quan el músic i antic assistent del director de France Musique, Joël Cohen, va proposar de celebrar els «Saturnals de la música» els dies 21 de juny i 21 de desembre. A la primera edició, bandes i músics van sortir als carrers de Tolosa a tocar durant la nit del 21 de juny.

Poc després, el 1982, una enquesta realitzada a França va revelar que 5 milions de ciutadans tocaven un instrument musical. Davant la importància de la música entre la societat francesa, el llavors ministre de Cultura francès, Jack Lang, juntament amb el compositor Maurice Fleuret (director de Música i Dansa al Ministeri de Cultura i anteriorment de France Musique) i Christian Dupavillon, arquitecte-escenògraf i membre del Gabinet, van llançar la primera edició de la Festa de la Música.

D'aquesta manera, van convidar músics, tant professionals com aficionats, que toquessin de forma gratuïta en espais públics, amb l'objectiu de fer que la música fos accessible per a tothom. És així com va néixer la Festa de la Música, una celebració que s'ha repetit cada juny des del 1982 fins a l'actualitat.

Tres anys després d'aquella primera edició de la Festa de la Música, el 1985 i coincidint amb la celebració de l'Any Europeu de la Música, la Unió Europea va establir el 21 de juny com a Dia Europeu de la Música sota la mateixa filosofia: dedicar una jornada a promoure la diversitat musical, animant els músics de tot Europa a compartir la seva feina de forma gratuïta amb tot el públic. Alhora, es busca fomentar i facilitar l'intercanvi cultural a través de la música.


diumenge, 14 de juny del 2026

14J · Dia Mundial del Donant de Sang

 

Una gota d'humanitat. Donem sang. Salvem vides.

Cada donació és un gest senzill que pot marcar una diferència immensa. Amb només una estona del nostre temps podem oferir esperança, salut i una nova oportunitat a qui més ho necessita.

Aquest Dia Mundial del Donant de Sang, gràcies a totes les persones que fan possible aquest acte de solidaritat que salva vides cada dia.

#DiaMundialDelDonantDeSang #DonemSang #SalvemVides #UnaGotaDHumanitat #Solidaritat #DonacióDeSang ❤️

Cada 14 de juny se celebra el Dia Mundial del Donant de Sang, una data dedicada a reconèixer i agrair a totes les persones que, de manera voluntària i altruista, contribueixen a salvar vides mitjançant la donació.

Este any 2026, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha escollit com a lema de la campanya mundial "Una gota d'humanitat. Donem sang. Salvem vides", per destacar el valor profundament humà d'aquest gest solidari.

La donació de sang i els seus components constitueix un pilar essencial per al funcionament del sistema sanitari, ja que permet atendre pacients en intervencions quirúrgiques, tractaments mèdics o situacions d'urgència. Es tracta d'un acte senzill, però imprescindible, que té un impacte immediat i decisiu a la vida de milers de persones cada dia.

Esta campanya situa la persona al centre de cada donació, reconeixent que aquest gest transcendeix l'àmbit clínic. Cada donació reflecteix valors essencials com la solidaritat, l'empatia i la cura envers els altres, i es consolida com una expressió concreta de compromís amb la salut col·lectiva i el benestar social.

Durant el 2025, més d'un milió de persones a Espanya van participar a la donació de sang i components sanguinis, reflex d'un compromís col·lectiu que permet sostenir aquesta cadena de vida. Cada donació compta, i cada gota es converteix en una oportunitat per continuar salvant vides i reforçant els valors que ens uneixen com a societat.


divendres, 5 de juny del 2026

5J · Dia Mundial del Medi Ambient

  Avui #DiaMundialdelMediAmbient recordem que cada acció compta

Des de les #TerresdelEbre fins a qualsevol racó del planeta, protegir la natura és protegir el nostre futur

Una crida mundial a l'acció climàtica: actuem avui per garantir un demà més sostenible per a tothom.

#PelClimaJa #AccióClimàtica #ProtegimElPlaneta #Tortosa


El planeta no discuteix. No al·lega. No negocia. Envia senyals: mars en ascens, incendis furiosos, onades de calor, glaceres en desglaç. 

Vam dir que 1,5 °C era el límit. Aquest límit, l'estem creuant.

Per dècades, el món ha sentit la història del clima: advertiments, metes, terminis llunyans. Massa sovint, la resposta ha estat opacada pel soroll: demora, distracció, denegació.

Sota aquest soroll sorgeix un altre senyal. Panells solars que cobreixen els sostres. Turbines eòliques que delineen l'horitzó. Ciutats que estan sent redissenyades per a les persones. Boscos sent restaurats. Punts d'inflexió positius arrelant-se a cada racó del planeta.

El #DíaMundialDelMediAmbient 2026 se centra en el canvi climàtic: en els urgents senyals que ens envia la Terra i en els senyals que triem enviar-lo de tornada. La campanya mundial del PNUMA ens crida a actuar #PelClimaJa i a orientar un món que ja està en moviment. Descobreix com et pots involucrar.

Cada any, un país esdevé amfitrió i organitzador del Dia Mundial del Medi Ambient. La República d'Azerbaidjan serà amfitriona de la commemoració mundial, mentre una cascada d'esdeveniments, campanyes i accions creatives es desplegarà a tots els continents: a les pantalles, carrers i comunitats de tot el món.

dijous, 4 de juny del 2026

L’Arquitectura davant el repte de la descarbonització

 

La descarbonització és un dels grans reptes del segle XXI. Aquest concepte fa referència al procés de reducció progressiva de les emissions de diòxid de carboni (CO2) i altres gasos d’efecte hivernacle amb l’objectiu d’assolir una economia climàticament neutra. Europa ha fixat aquest horitzó per a l’any 2050, i per aconseguir-lo serà imprescindible transformar la manera com produïm energia, ens movem i, especialment, com construïm les nostres ciutats.

En aquest context, l’Arquitectura esdevé una disciplina clau. El sector de l’edificació és responsable d’una part molt important del consum energètic i de les emissions globals de CO2, tant durant la construcció dels edificis com durant la seva vida útil. Per aquest motiu, parlar de descarbonització en Arquitectura no és només parlar d’eficiència energètica, sinó de repensar integralment la manera de projectar, construir i habitar.

La descarbonització de l’arquitectura implica reduir l’impacte ambiental dels edificis des del seu origen fins al final del seu cicle de vida. Això inclou l’ús de materials de baixa petjada de carboni, la rehabilitació del parc edificat existent, la incorporació d’energies renovables, el disseny bioclimàtic i l’optimització dels recursos naturals. Construir diferent significa construir millor: edificis més eficients, més saludables i més adaptats al clima i a les necessitats reals de les persones.

Aquest canvi de paradigma està estretament vinculat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 impulsada per les Nacions Unides. En especial, l’arquitectura contribueix directament a l’ODS 7, que promou una energia assequible i no contaminant; a l’ODS 11, que aposta per ciutats i comunitats sostenibles; i a l’ODS 13, centrat en l’acció climàtica. Però també té relació amb objectius socials com la salut i el benestar, la reducció de desigualtats o la qualitat de vida.

L’Arquitectura Sostenible no és només una qüestió ambiental, sinó també humana. Els edificis condicionen la manera com vivim, treballem i ens relacionem. Espais ben orientats, amb bona ventilació natural, il•luminació adequada i confort tèrmic contribueixen directament al benestar físic i emocional dels ciutadans. A més, una edificació energèticament eficient redueix la despesa energètica de les famílies i ajuda a combatre la pobresa energètica.

Construir diferent també significa recuperar una mirada més conscient sobre el territori i els recursos. Apostar per materials de proximitat, potenciar la rehabilitació abans que l’enderroc, integrar la natura dins les ciutats o prioritzar la mobilitat sostenible són decisions que tenen un impacte directe sobre la qualitat de vida col•lectiva.

La transició energètica no serà possible sense una transformació profunda del sector de l’edificació. Els arquitectes, tècnics i professionals del sector tenim la responsabilitat i també l’oportunitat de liderar aquest canvi. En este sentit l’Arquitectura està deixant de ser només una disciplina constructiva per convertir-se en una eina estratègica de transformació social, ambiental i econòmica.

Descarbonitzar l’Arquitectura és, en definitiva, construir un futur més eficient, més saludable i més just per a les generacions presents i futures.

Publicat a



Catalunya, el referent mundial de l’Arquitectura 2026


Este 2026 Catalunya està sent el referent mundial de l’Arquitectura, un excel•lent reconeixement a resultes de tres esdeveniments que l’han fet mereixedora: la designació de Barcelona com a Capital Mundial de l’Arquitectura; la celebració del Congrés Mundial d’Arquitectes de la UIA i la celebració de l’Any Gaudí.   

La designació de Barcelona com a Capital Mundial de l’Arquitectura és, sense dubte,un fet que transcendeix l’àmbit estrictament urbà i projecta la capital i tota Catalunya com a fòrum global de reflexió, intercanvi i innovació al voltant de l’arquitectura, l’urbanisme i el paisatgisme.

D’altra banda, el Congrés Mundial de la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA), que se celebrarà del 28 de juny al 2 de juliol a la capital, suposa una de les majors trobades globals dedicades a l’arquitectura en la que més de 10.000 participants i 250 ponents d’arreu del món participaran en sessions plenàries, ponències i debats, fòrums oberts, tallers, presentacions de recerca i celebracions, posant Catalunya al centre dels avenços més importants de l’Arquitectura al món.

I en tercer lloc, este 2026 se celebren els 100 anys de la mort del geni Antoni Gaudí, amb tota una sèrie d’activitats arreu de Catalunya desenvolupades amb l’objectiu d’explicar Gaudí a partir de la interrelació de totes les seves obres.

Estos tres esdeveniments no només posaran el focus en el ric patrimoni arquitectònic barceloní, sinó que també obren una finestra d’oportunitat per repensar el paper de l’Arquitectura en el conjunt del país, com a fòrum global de reflexió, intercanvi i innovació al voltant de l’arquitectura, l’urbanisme i el paisatgisme.

La capitalitat pot actuar com a motor de dinamització per a l’Arquitectura catalana en el seu conjunt. En un moment marcat per reptes com l’emergència climàtica, la sostenibilitat o l’accés a l’habitatge, el reconeixement internacional pot afavorir la visibilització de noves pràctiques arquitectòniques arrelades al territori, sensibles al context i compromeses amb la societat. Això implica també donar veu a realitats de vegades perifèriques, però essencials per entendre la diversitat del país.

En este sentit, les Terres de l’Ebre emergeixen com un espai especialment interessant on, tot i estar lluny dels grans centres de producció arquitectònica, hem sabut generar iniciatives que connecten creació, paisatge i comunitat.

Així, des de la Demarcació de l’Ebre del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ens sumem a aquesta celebració amb un ampli programa d’activitats que vol apropar l’Arquitectura a la ciutadania i fomentar el pensament crític i el compromís amb l’entorn construït, posant en valor la capacitat transformadora de l’arquitectura en la construcció d’un futur més sostenible i inclusiu..

Un exemple d’això ho hem pogut veure amb el cicle Novíssims, que ha servit per presentar joves despatxos d’arquitectura que aporten mirades fresques i innovadores, que no només evidencien el talent emergent, sinó que també posen en relleu la capacitat del territori per acollir i generar discurs arquitectònic contemporani, i tot en un entorn tan emblemàtic com desconegut a la ciutat com és la Bòbila d’Anguera, però això serà  motiu d’un altre article. 

Se suma també a aquesta capitalitat la celebració, del 2 al 4 d’octubre, d’una nova edició del festival A Cel Obert. Este esdeveniment, que combina arquitectura efímera, art i espai públic, ha esdevingut un referent en la reinterpretació del patrimoni a través de la creativitat contemporània. La seva consolidació demostra que les Terres de l’Ebre no són només receptores d’iniciatives, sinó agents actius en la producció cultural i arquitectònica.

Finalment a la tardor arribarà a les Terres de l’Ebre la "Mostra d'Arquitectura Catalana. L'ofici mutant", un recull d’obres premiades als certàmens del COAC que proposa una mirada divulgativa a l’ofici d’arquitecte, sempre obert i que combina creació i transformació amb recerca, disseny, mediació i expressió artística. 

La Capitalitat Mundial de l’Arquitectura de Barcelona, la celebració del Congrés Mundial de la Unió Internacional d’Arquitectes i la celebració de l’Any Gaudí seran una oportunitat única per reconèixer la riquesa arquitectònica de tot el territori català que pot contribuir a enfortir xarxes, visibilitzar el talent emergent i consolidar iniciatives com les que ja estan arrelant a les Terres de l’Ebre. 

En definitiva, el fet de que Catalunya sigui el referent mundial de l’Arquitectura el 2026 representa molt més que un reconeixement simbòlic: és una oportunitat única per projectar al món la riquesa, la diversitat i la capacitat innovadora de l’arquitectura catalana, situant-nos com a epicentre del debat contemporani sobre l’espai urbà, la sostenibilitat i el futur de les ciutats, alhora que reforça el vincle entre patrimoni i modernitat, i acosta l’arquitectura a la ciutadania, consolidant-la com una eina clau per millorar la qualitat de vida. 

Publicat a

dilluns, 18 de maig del 2026

18M · Dia Internacional dels Museus

 

Avui celebrem el Dia Internacional dels Museus, espais que preserven la nostra història, cultura i identitat

Els museus ens connecten amb el passat, ens ajuden a entendre el present i inspiren el futur. Descobrir, aprendre i valorar el patrimoni és també una manera de cuidar allò que som.

Visitem, compartim i fem viure els nostres museus. 💙

#18M #DiaInternacionalDelsMuseus #MuseuDeTortosa #Patrimoni #Cultura #Història
#Tortosa TerresdelEbre


El 18 de maig celebrem el Dia Internacional dels Museus. Un esdeveniment que organitza, des del 1977, el Comitè Internacional dels Museus (ICOM). Al voltant d'aquesta data, els museus organitzen diverses activitats per a tots els públics i obren les portes gratuïtament. L'objectiu de la celebració és sensibilitzar als seus visitants i a la ciutadania de la seva importància en el desenvolupament de la societat.


MUSEUS UNINT UN MÓN DIVIDIT

El 2026, el Dia Internacional dels Museus explorarà "Museus unint un món dividit", centrant-se en com els museus poden actuar com a ponts que superin les divisions culturals, socials i geopolítiques, fomentant el diàleg, l’entesa, la inclusió i la pau dins de les comunitats i entre elles arreu del món.

El tema d’aquest any també serveix de guia per a les celebracions del 80è aniversari de l’ICOM, fet que marca una fita en el compromís continu de l’organització amb el suport als museus i el seu paper en la societat.