dilluns, 31 d’agost del 2020
‘Tortosa diu SÍ a la Cultura’
En els darrers dies, el món de la cultura a les Terres de l’Ebre ha aixecat la veu reivindicant la seua presència en les nostres celebracions populars, arran de la suspensió de concerts i actes als nostres pobles i ciutats. El clam és just i necessari donat que estem davant d’un sector, el de la cultura, que representa un important actiu des de l’àmbit de difusió i sobretot econòmic i d’ocupació per a molts professionals del món cultural ebrencs.
Però a Tortosa, i ho dic amb molta satisfacció i orgull, les coses no han anat així, Tortosa ha dit SÍ a la Cultura. L’Ajuntament de Tortosa ha apostat, i molt fort, per la cultura com una eina de dinamització econòmica de la nostra ciutat durant els darrers mesos, amb Tortosa Viu l’Estiu!
La triple crisi del coronavirus, sanitària, econòmica i social, ens ha obligat a canviar els nostres hàbits i a prendre mesures i canvis que fins ara no ens havíem plantejat mai. Aquesta pandèmia ens ha afectat a totes i tots, però en especial mesura als més desfavorits de la nostra societat, al sector comercial i de la restauració i al cultural.
El confinament, les mesures de seguretat i distanciament i els nous rebrots han evidenciat una caiguda de l’activitat econòmica, i han obligat a suspendre gairebé totes les activitats lúdiques i culturals, i les festes dels nostres barris i pobles, previstes per a l’estiu. A Tortosa, sent conscients d’aquesta circumstància i actuant amb responsabilitat, des del govern municipal i les regidories de Comerç, Turisme, Festes, Turisme i Cultura, vam pensar que Tortosa, d’alguna manera, havia de viure l’estiu, per atreure turisme interior, i fer una oferta lúdic i festiva a la ciutadania.
I així ho hem fet. La col·laboració entre les regidories ha donat lloc al programa “Tortosa Viu l’Estiu”, que ha incorporat tota una sèrie d’activitats lúdiques i culturals que han permès poder viure aquest estiu d’una altra manera: amb cultura i de manera segura. Al llarg dels mesos de juliol i agost, els flaires de la Festa del Renaixement que ens han transportat al segle XVI, el cinema a la fresca, una Mostra de Jazz adaptada a les circumstàncies i tot un seguit d’activitats musicals, teatrals, de màgia, tallers, concerts, exposicions, performance, visites guiades, cinema…. ens acompanyen i ens fan viure l’estiu.
Aquesta campanya té un triple objectiu, que penso que hem aconseguit i n’estem molt satisfets. D’una banda estem aportant una oferta lúdica i festiva per a la gent de Tortosa i per reactivar el comerç i l’hostaleria locals; d’altra banda, aquesta oferta porta visitants contribuint també a la reactivació econòmica. I, en tercer lloc, estem donant una oportunitat al món cultural local per poder dur a terme les seves activitats a la nostra ciutat, contribuint així també a evitar l’aturada del món cultural, que s’ha vist molt afectat per la suspensió de festes, festivals i programacions estables.
I en aquest sentit, l’aposta ha estat per oferir els espais als artistes de les Terres de l’Ebre prioritàriament i als joves talents del nostre territori. I així s’ha exemplificat en la Mostra de Jazz , que superat el repte de plantejar un nou format de canvi de dates i canvi d’ubicació dels concerts centrals, i la incorporació d’activitats d’arts plàstiques i de fotografia i d’exposicions, sense dubte ha convertit Tortosa en la capital del Jazz del nostre país.
Així mateix, el fet d’haver replantejat totes aquestes activitats, buscant les màximes garanties pel que fa a distanciament i mesures de seguretat ens ha fet descobrir espais que ens ofereixen noves possibilitats de cara al futur. Exemples més rellevants, com el Museu de Tortosa amb el potencial de l’estructura de l’antic escorxador i el seu entorn per espectacles i activitats de petit i mitjà format, en un entorn magnífic com és aquest edifici modernista; o hem confirmat les possibilitats de la plaça de l’absis de la Catedral com a perfecte escenari tant per acústica com per ubicació, espais del nostre centre històric amb la voluntat de reimpulsalr-lo, o noves implantacions en el Parc Municipal, ens fa replantejar de nou com crec que ha de ser la cultura a Tortosa a partir d’ara i ens ofereix la possibilitat de seguir treballant en aquesta direcció.
Crec que Tortosa està vivint l’estiu intensament i que les activitats programades estant sent tot un èxit, tal com demostra el fet que gairebé la totalitat estan esgotant les reserves d’entrada. Per tant, estic convençut de que estem davant d’una aposta molt encertada i que estem aconseguint aquest triple objectiu proposat a més d’oferir espais segurs de lleure a la nostra gent jove, que tant ens fa falta a Tortosa i una oferta diversificada per posar en valor el gran talent que tenim a Tortosa i les Terres de l’Ebre.
Aspectes claus per a la reactivació econòmica que tanta falta ens fa i entenc que estem treballant en la direcció correcta. Ara quan tanquem la programació amb la participació en el certamen Eufònic, com cada any a finals d’agost, “Viurem la Cinta” d’una manera especial i haurem de veure com evoluciona la situació i replantejar-nos com abordem la tardor. Ja ho hem fet amb el festival A Cel Obert que aquesta edició únicament comptarà amb una intervenció efímera a l’espai de la plaça dels Dolors i una exposició retrospectiva al Museu de Tortosa, i ho haurem de continuar fent mentre duri aquesta situació.
Tortosa diu SÍ a la Cultura i ho continuarà fent, des de la Regidoria de Cultura continuarem treballant per la ciutat i pel món de la cultura i especialment de cara al 2021 en què Tortosa serà Capital de la Cultura Catalana, aquesta és la nostra aposta, i així ho estem fent. Per primera vegada l’Ajuntament de Tortosa ha creat una línia de subvencions adreçades a entitats culturals, particulars o grups, perquè puguen destinar els recursos a les seues actuacions i produccions. Per tant, l’aposta per la cultura segura és clara i així ha de ser, perquè apostar per la cultura suposa un gran impuls social i democràtic i, com hem vist aquest estiu a Tortosa hem aconseguit crear un nucli urbanístic cultural atractiu, el qual dóna lloc a la creació d’un nou turisme, més urbà i respectuós que ens beneficia a totes i tots i, especialment, a la nostra ciutat. Sobretot #CulturaSegura!
*ENRIC ROIG MONTAGUT és primer tinent d’alcaldessa; regidor d’Urbanisme, Obres Públiques, Habitatge, Fires i Cultura; i regidor del barri del Centre i Nucli Històric de Tortosa.
divendres, 28 d’agost del 2020
dijous, 27 d’agost del 2020
Tortosa programa quatre dies d'actes simbòlics com a alternativa a les festes majors de la Cinta 2020
La situació provocada per la pandèmia impedeix dur a terme les festes amb el format clàssic i són substituïdes per actes amb aforament limitat o itinerants
Els actes s'allargaran del dijous 3 al diumenge 6. Començaran dijous a la tarda amb un pregó atípic, ja que no anirà acompanyat de la proclamació de les pubilles i pubilletes de la Cinta 2020, com és habitual tots els anys. Els encarregats de dictar-lo seran els periodistes Ximo Rambla i Sílvia Tejedor que són, precisament, els conductors d'aquest i molts altres actes de les festes des de fa anys. L'acte, d'aforament limitat, també es podrà seguir per les xarxes socials de l'Ajuntament.
Un altre acte emblemàtic que es manté, però que canvia de format, és l'ofrena. Dissabte, nou equipaments de tots els barris de la ciutat obriran les seues portes per recollir les aportacions d'entitats, col·lectius o particulars, que aniran destinades a les persones més necessitades de la ciutat. La recollida, que es farà amb la col·laboració de representants de les associacions de veïns i de la comissió de Festes, fa especial incidència a material escolar i aliments secs, conserves o llet, que tenen una caducitat més llarga.
La solidaritat també es manté amb l'acte Mai Caminareu Sols, tot i que enguany no hi haurà caminada amb inici i final: la crida apel·la a posar-se la mascareta solidària de la Lliga Contra el Càncer en qualsevol moment del dia i sortir a caminar per qualsevol carrer o plaça del municipi, sense generar aglomeracions.
També hi haurà panoli, tot i que en aquesta ocasió no es repartirà sinó que es podrà anar a recollir, divendres al matí, a nou places de Tortosa. La part de cultura popular comptarà amb la participació de diferents entitats de la ciutat en actes com el ban cavalcada (que serà dispersat, amb inici a diversos punts). Així mateix, una plantada de dracs i bèsties, la tarda de dissabte, substituirà el tradicional correfoc.
Diumenge, dia de la patrona, el Bisbat de Tortosa ha previst quatre misses en honor a la Mare de Déu: a les 8.30 h, 9.30 h i 10.30 h, i la missa estacional, a les 12 h, que finalitzarà amb una processó pel claustre de la catedral. L'accés a les misses també compta amb l'aforament limitat.
Pel que fa a la música, la Banda Municipal de Tortosa oferirà tres concerts: dos tindran lloc divendres a la plaça de l'Absis (a les 19.30 i a les 21.30 h) mentre que el tercer serà dissabte a la plaça Mestre Monclús, a les 20 h. També es mantenen algunes actuacions itinerants del festival Ebre Terra de Vent, mentre que el final dels actes programats correspondrà, un any més, al grup Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries: diumenge al vespre faran dos concerts amb les seues cançons populars al recinte del Museu, a les 19 h i a les 21.45 h. Totes les activitats són amb aforament limitat, i cal obtenir l'entrada a través d'Ebreticket.cat.
En acabar l'actuació dels Quicos, a les 23 h tindrà lloc una mascletada nocturna, que substituirà el tradicional castell de focs. L'espectacle pirotècnic no es dispararà des de la vora del riu, sinó que es podrà veure des dels terrats dels edificis de tot el municipi i des dels carrers que tinguen visió de les parts més altes de Tortosa, com el castell de la Suda, l'hospital Verge de la Cinta o el Seminari.
Matilde Villarroya, conferenciant de la Diada
El programa d'actes inclou la conferència institucional de la Diada de Catalunya de l'11 de Setembre. Enguany, l'encarregada de fer-la serà la directora general d'Indústria de la Generalitat de Catalunya, la tortosina Matilde Villarroya, que parlarà de 'Catalunya, model d'economia productiva: passat, present i futur'. L'acte, el dijous 10 a les 18 h, tindrà lloc al saló de plens de l'ajuntament, i atès que l'aforament és molt limitat es podrà seguir per les xarxes socials de l'Ajuntament i per Ràdio Tortosa.
D'altra banda, el programa inclou altres activitats complementàries per descobrir diversos espais de la ciutat, com la façana fluvial a bord del llagut turístic, la catedral, el call o el refugi antiaeri.
dimecres, 26 d’agost del 2020
Tortosa inicia els quarts pressupostos participatius amb la fase de recepció de propostes, a partir de dilluns 31 d'agost
El procés s'allargarà fins al final de l'octubre, quan la ciutadania decidirà a quines actuacions vol destinar els 200.000 euros de pressupost
Durant aquest temps, les propostes les poden fer persones, degudament identificades amb el nom i cognoms, el DNI i algun sistema de contacte (telèfon o correu electrònic) per poder ampliar la informació sobre la proposta durant la seua valoració, en cas que fos necessari. Cada persona pot presentar un màxim de tres propostes, que han de correspondre a inversions en qüestions que siguen de competència municipal. Aquesta fase es fa de manera telemàtica, mitjançant el formulari que s'ha habilitat al web municipal: www.tortosa.cat. (https://www2.tortosa.cat/pciutadana/2020/prespar.php)
Posteriorment, del 14 al 30 de setembre se'n farà la valoració tècnica i l'avaluació del cost de cada actuació, que no poden superar, en cap cas, el límit del pressupost corresponent a cada àmbit territorial dels pressupostos. Al nucli urbà de Tortosa li corresponen 170.000 euros, mentre que els pobles dels Reguers i de Vinallop poden decidir cadascun sobre 15.000 euros. En total, 200.000 euros de pressupost.
Entre les propostes que siguen vàlides s'obrirà el termini de votació, que s'allargarà del 5 al 25 d'octubre. Aquest matí, l'alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, i la tinent d'alcalde i regidora de Participació Ciutadana i Transparència, Dolors Bel, han donat a conèixer les novetats d'aquest procés. Segons ha afegit l'alcaldessa, tot i que la votació de les propostes està previst que també es faça de manera telemàtica es valorarà la possibilitat de mantindre algun punt presencial de votació, sempre que les condicions de la pandèmia, arribats a aquell moment, així ho permeten.
Mentrestant, està previst que durant aquest setembre es puguen iniciar les actuacions guanyadores dels pressupostos participatius del 2019, les execucions de les quals també s'han vist retardades al calendari per l'afectació de la pandèmia. D'aquestes, cinc se situen al nucli urbà de Tortosa: l'ampliació de l'skatepark del parc dels Països Catalans; l'eliminació de barreres arquitectòniques a 34 passos de vianants; la construcció d'un skatepark al parc de Remolins; la instal·lació de quatre punt d'alimentació per a colònies de gats, i la instal·lació de porteries al parc dels Països Catalans. Pel que fa als Reguers, la instal·lació d'un punt fix d'alimentació per a gats i la instal·lació de tendals mòbils per cobrir la pista d'estiu. A Vinallop, l'actuació prevista és l'ampliació dels jocs infantils del parc Hilari Arasa.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)





