Des del grup municipal del PSC a l’Ajuntament de Tortosa hem demanat a l’equip de govern una auditoria externa del contracte de subministrament energètic i servei integral de l’enllumenat públic de Tortosa. I ho hem fet perquè és palès i hem demostrat que aquest contracte ni es compleix ni es fa complir.
Ho hem denunciat a les comissions informatives de l’Ajuntament, ho hem fet arribar com un prec al plenari i també amb una moció reclamant que es faci complir aquest contracte, però el govern la va rebutjar i es va limitar a afirmar que compleixen el contracte en la mesura del possible. No, senyors, els contractes s’han de fer complir en la seva totalitat.
Recordem que aquest contracte es va adjudicar, en data 8 d’abril de 2014, per dotze anys i un import superior als 8 milions d’Euros, essent el segon contracte més important que té actualment en vigor l’Ajuntament, després del de la neteja viària i recollida d’escombreries.
Si bé en un principi es va notar una millora en l’enllumenat públic, bàsicament degut al canvi de làmpades i lluminàries ara, més de quatre anys després de l’entrada en vigor del contracte, és evident que les coses no funcionen com haurien de ser, d’acord amb el contracte. I ho demostra el fet de que hem rebut i continuen rebent nombroses queixes per part dels ciutadans i ciutadanes en relació a l’estat de l’enllumenat, tant pel que fa a la il·luminació de carrers i espais públics, com per l’estat dels elements que en formen part.
És cert que la situació de determinats elements ha quedat afectada a causa dels darrers aiguats i, per tant, responen a situacions excepcionals, però la realitat és que el dia a dia està esdevenint insostenible i no hi ha la diligència suficient per part de l’empresa adjudicatària per donar un servei òptim que és el que la ciutadania es mereix.
Per això hem revisat els plecs de clàusules del contracte i hem pogut determinar que hi ha nombrosos incompliments en temes com el temps de reparació d’avaries i substitució de làmpades, que supera amb escreix les 48 h per reparar-les, com ho demostra el fet que han arribat a tardar més d’un mes i mig per reparar una lluminària avariada. A més, quan una avaria afecta tres o més punts de llum no es realitza cap instal·lació provisional que cobreixi el 50% de les necessitats, provocant situacions de total foscor durant dies en molts barris, incomplint, per tant, el contracte.
Pel que fa al Parc Municipal, han estat 4 mesos i mig funcionant únicament el passeig central, i ara el govern diu que ha fet una millora de les llums quan en realitat el que han fet és una reparació de la instal·lació existent que no funcionava.
Hi ha lluminàries i elements que presenten desperfectes notables, com ara portilles trencades, aguantades amb filferro o cinta, deixant els mecanismes i cablejat al descobert i a l’abast de qualsevol persona, tot i que aquests elements s’haurien de revisar 3 cops per setmana. Per tant no es compleix el contracte.
Per això vam demanar els informes diaris, setmanals i mensuals que estableix el contracte i que recullen les incidències, i ens van lliurar uns informes que no responen al que hauria de ser.
Així mateix hi ha suports i quadres elèctrics que presenten enganxines, papers, cartells i altres elements, alguns propaganda electoral de les eleccions de 2017, que no han estat enretirats quan la seva neteja s’hauria de fer mensualment, per no dir que, tot i que aquests suports s’haurien de pintar cada quatre anys, alguns elements presenten un estat lamentable, incomplint el contracte.
D’altra banda, els suports no disposen de les corresponents plaques amb la numeració i el telèfon d’avaries que permetin als ciutadans i ciutadanes avisar d’una possible incidència. Unes plaques que haurien de servir per inventariar tots els elements. Així, com s’ha pogut fer l’inventari que estableixen els plecs i que s’havia de presentar en 6 mesos des de l‘entrada en vigor del contracte? Un altre incompliment.
I si parlem d’incidències, el telèfon per comunicar-les és un 900 genèric que atén altres municipis de Catalunya. I, un cop et confirmen que si que porten les incidències de Tortosa, el ciutadà no pot comunicar degudament de quin element es tracta ja que no hi ha la placa identificativa amb el número d’element.
Finalment, el contracte estableix que hauria d’haver una seu física per donar resposta immediata a qualsevol urgència. Una seu amb oficines administratives, magatzem, dependències pel personal i aparcament per vehicles. Jo no he trobat on és aquesta seu, i així m’ho han confirmat tant al telèfon d’avaries com al propi Ajuntament. Existeix? No, no existeix, ja que el propi equip de govern va ser incapaç de dir on està, per tant s’incompleix el contracte.
I tot això sense entrar a valorar altres temes que no són detectables a simple vista com el sistema de telegestió o el canvi dels reguladors semafòrics.
Davant de tots aquests incompliments provats, el govern no fa res per solucionar el problema, i no accepten la nostra moció en la que el que demanem és més control per part de l’Ajuntament cap a l’empresa adjudicatària. L’equip de govern té la potestat i l’obligació de fer complir el contracte i, si s’escau d’aplicar les sancions oportunes i ara per ara no ho estan fent. Per això hem demanat l’auditoria externa.
La ciutadania vol solucions als seus problemes i, una vegada més, el govern de Junts X NO (PDeCAT i Republicans) és incapaç de fer-ho. Els contractes estan per complir-se i els governs els han de fer complir. Nosaltres ho tenim molt clar #Ara_Roig #Roig2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada